Platons- Hese


"Tātad rēķināšanu, ģeometriju un visu, kas vajadzīgs kā ievads dialektikā, jāsāk mācīt jau zēniem, bet bez piespiešanas.. Pēc šī laika šie no divdesmit gadus veciem atlasītie tiks vairāk godāti, un mācības, kurām viņu zēnu gados nebija vienības, tagad jāapvieno noteiktā kopībā, lai parādītu kā to savstarpējo saikni, tā arī saikni ar esības dabu.. Tas arī būs noteiktākais pierādījums, vai māceklim ir vai nav īsta filozofa daba. Kas spēj visu skatīt kopībā, tas ir dialektiķis, kas to nevar, tas tāds nav.. Tev būs jānovēro, kurš no viņiem visvairāk atbilst šīm prasībām, būs visneatlaidīgākais mācībās, visdrosmīgākais karā, viskrietnākais pārējo likumu izpildītājs, lai tad, kad viņiem būs pilni trīsdesmit gadi, no atlasītiem viņš atkal atlasītu un ieceltu atbildīgos amatos.. Kad viņiem būs pilni piecdesmit un viņi būs atzīti par piemērotiem vai izciliem kā darbos, tā zināšanās, tiks noteikta beidzamā pārbaude: viņiem būs jāvērš augšup savas dvēseles skatiens, jāraugās uz to, kas visam dod gaismu, lai, skatījuši labo paši sevī, vērotu to kā paraugu un, kad būs pienākusi katram viņa kārta, pilnveidotu kā pilsētu, tā pilsoņus un sevi pašus uz visu atlikušo dzīves laiku." /Platons. Valsts/
"Spēles likumi, zīmju valoda un gramatika atgādina sīki izstrādātu slepenrakstu, kura radīšanai izmantotas vairākas zinātnes un mākslas nozares, pirmām kārtām matemātika un mūzika, respektīvi, mūzikas zinātne, un tajā var izteikt un attiecināt citus pret citiem turpat visu zinātnes nozaru saturus un atzinumus."/Hese. Stikla pērlīšu spēle/

1) Jā, filozofiem ir kaut kas kopējs. Vismaz vienas skolas filozofiem :) Meklēt kopējo starp visu. Bet te nav runa par praktisko domāšanu kontekstā, kad mēģini paredzēt noteiktas rīcības sekas dažādās jomās. Tas ir praktiķu uzdevums.
Mani fascinē šī doma meklēt kopējo starp zinātnēm, kutūru utt. Tas šķiet tik interesanti! Nevis kaut ko izskaidrot vienu ar otru, bet vienkārši meklēt paralēles dažādās jomās.

2) vēl vairāk mani fascinē gan Platona, gan Heses izteiktā doma par ļoti ilgstošu mācību procesu- līdz 30 gadiem, ko nomaina praktiskā dzīve un tad atkal filozofa loma. Ja varētu realizēt to pa 5 gadu periodiem!
5 gadus studē augstskolā , 5 gadus strādā biznesā,
5 gadus dzīvo bibliotēkā, 5 gadus veido uzņēmumu,
5 gadus kāp kalnā, 5 gadus pārvaldi valsti,
5 gadus dzīvo jūras krastā, 5 gadus lasi lekcijas.

Riktīgi apskaudu Knehtu, kad tas varēja nodoties savām studijām un viņam tika dota brīva vaļa izvēlēties, ko studēt un kā.

1 komentārs:

Anonīms teica...

Mani atkal pirmais citāts lika nodomāt - cik jauki būtu, ja tā tiktu audzināti mūsu valsts politiķi...